
 

 

 

 

© Instytut Europejskiej Sieci Pamięć i Solidarność, 2021. Ten artykuł można pobrać i wydrukować w niezmienionej formie  
(podając źródło) jedynie w celach edukacyjnych i niekomercyjnych: www.hi-storylessons.eu 1 

Przeszłość zmanipulowana 

dr Andrzej Krajewski 

Kiedy wielu ludzi mocno uwierzy w jakiś fałsz, wówczas oszustwo zaczyna żyć 

własnym życiem i pojawia się groźba, że nie tylko zmieni ono przeszłość, lecz 

także ukształtuje przyszłość. 

Śledztwo prowadzone po zamachu na Aleksandra II dokonanym 13 marca 1881 r.,  

podczas którego związany z anarchistyczną organizacją Narodna Wola (Wola Ludu) 

Polak Ignacy Hryniewiecki zabił cara, wykazało, iż wśród spiskowców znajdowała się 

Żydówka Hesia Helfman. Wówczas plotka, że to Izraelici zgładzili władcę, obiegła  

imperium, działając niczym iskra wzniecająca pożar. Za przyzwoleniem władz doszło 

do około 250 pogromów w zachodnich guberniach. Dekadę później na tronie zasiadł 

Mikołaj II, a w Rosji zaczynało narastać rewolucyjne wrzenie. Wedle zapisków francu-

skiego ambasadora w Petersburgu Maurice’a Paléologue Mikołaj II od swej policji  

politycznej (ochrany) nieustannie słyszał „o spiskach zawiązywanych w mroku gett”.  

W tym momencie brakowało już tylko jakiegoś dokumentu potwierdzającego owe 

doniesienia o żydowskich knowaniach. 

Z potrzeby chwili 

O wszechogarniającym spisku Żydów doniósł Rosjanom cykl artykułów gazety 

„Russkoje Znamia”. W sierpniu 1903 r. zaczęła ona na swych łamach publikować 

zapisy z tajnej – jak twierdzono – części obrad I Kongresu Syjonistycznego, który 

odbył się w 1897 r. w Bazylei. Prezentowane w odcinkach dokumenty opatrzono  

tytułem: „Żydowski program podboju świata”. Prawdziwej siły rażenia nabrały one 

po zebraniu w jedną broszurę zatytułowaną Protokoły Mędrców Syjonu. Książka 

wzmogła nową falę antysemityzmu, która wzbierała w Rosji od kwietnia 1903 r.  

Przyniosła ona pogromy w 660 miastach i wsiach. Zginęły wówczas 1622 osoby,  

w większości Izraelici. 



 

 

 

 

© Instytut Europejskiej Sieci Pamięć i Solidarność, 2021. Ten artykuł można pobrać i wydrukować w niezmienionej formie  
(podając źródło) jedynie w celach edukacyjnych i niekomercyjnych: www.hi-storylessons.eu 2 

Przez cały XX wiek Protokoły Mędrców Syjonu przyczyniały się do podsycania nienawi-

ści do Żydów w rozlicznych krajach. W Stanach Zjednoczonych w 1920 r. wydał je wła-

snym sumptem „ojciec przemysłu samochodowego” Henry Ford. Niedługo potem 

stały się bestsellerem w Republice Weimarskiej jako jedno z ulubionych narzędzi  

w arsenale broni propagandowej Adolfa Hitlera. Sporą popularnością cieszyły się także 

w latach trzydziestych w Polsce. Znamienne, że gdy na początku lat siedemdziesią-

tych przewodniczący KGB Jurij Andropow planował operację podżegania do waśni 

między krajami arabskimi a Izraelem, zlecił przetłumaczenie Protokołów Mędrców  

Syjonu na język arabski. W 1973 r. była to jedna z najchętniej czytanych książek na  

Bliskim Wschodzie. Jej złowieszcza moc nie słabła, choć już w 1921 r. brytyjski  

„The Times” opublikował dokumenty i analizy jednoznacznie dowodzące, iż jest 

to sprytne fałszerstwo, sprokurowane przez carską policję polityczną. Mianowicie 

pod koniec XIX wieku zwierzchnik zagranicznych placówek ochrany Piotr Raczkowski 

zlecił stworzenie antysemickiego paszkwilu rezydującemu we Francji fałszerzowi.  

   Okładki angielskiego (Protocols of the Learned Elders of Zion, 

1920) i francuskiego (Le Péril Juif, pol.: „Żydowskie niebezpieczeństwo”, 

1938) wydania książki Protokoły Mędrców Syjonu. 

 



 

 

 

 

© Instytut Europejskiej Sieci Pamięć i Solidarność, 2021. Ten artykuł można pobrać i wydrukować w niezmienionej formie  
(podając źródło) jedynie w celach edukacyjnych i niekomercyjnych: www.hi-storylessons.eu 3 

Ów sięgnął po wydaną w 1864 r. przez Maurice’a Joly’ego broszurę pt. Rozmowy  

w piekle między Machiavellim a Monteskiuszem. Joly opisywał spisek, który jego  

zdaniem przygotował Karol Ludwik Napoleon Bonaparte, chcąc obalić we Francji  

II Republikę. Fałszerz bonapartystów zastąpił Żydami i nieco dostosował treść do  

wymagań rosyjskiego zleceniodawcy, nie mając świadomości, iż jego dzieło wpłynie 

na bieg historii. 

Ewolucja od nowa 

Przyrodnik dowodził, że wszystkie gatunki rozwinęły się na drodze ewolucji i nawet 

człowiek nie stanowił pod tym względem wyjątku. Wiele wskazywało, że ludzie mieli 

tego samego przodka co ssaki naczelne, w tym małpy. Teorie Darwina podważały 

prawdy objawione, zawarte w Księdze Rodzaju. Wedle Biblii bowiem świat przyrody 

pozostawał niezmienny od dnia stworzenia, jedynie niektóre gatunki wyginęły pod-

czas potopu. Tezy Darwina czyniły zaś z biblijnych opowieści ledwie mity. Gorącym 

sporom o pochodzenie ludzi towarzyszyło poszukiwanie szczątków bezpośredniego 

przodka gatunku Homo sapiens, czyli człowieka współczesnego. W końcu wiosną  

1912 r. kurator działu historii naturalnej British Museum Arthur S. Woodward otrzymał 

list, nadesłany przez właściciela kancelarii prawnej w Uckfield Charlesa Dawsona.  

Opisywał on, jak robotnicy pracujący na żwirowisku w Piltdown, znając jego słabość 

do ciekawostek przyrodniczych, przekazali mu odnalezione przypadkiem fragmenty 

czaszki istoty człekokształtnej. Wielu przełomowych odkryć w nauce dokonywano 

przypadkiem, zatem podekscytowany Woodward zaprosił owego prawnika do 

Londynu. Dawson przywiózł fragmenty czaszki do British Museum, a Woodward 

po ich obejrzeniu doszedł do wniosku, że są to kości wykazujące cechy zarówno 

ludzkie, jak i małpie. Wprawdzie na co dzień zajmował się skamielinami ryb, lecz 

gdy pojawiła się szansa, iż to on odkryje „zaginione ogniwo ewolucji”, postanowił 

Fałszerstwa zdarzają się najczęściej wówczas, gdy pojawia się wielkie zapotrze-

bowanie na dowody potwierdzające teorię, którą wszyscy się emocjonują.  

Na początku XX wieku powszechnie pasjonowano się dziełem Karola Darwina  

O powstawaniu gatunków. 



 

 

 

 

© Instytut Europejskiej Sieci Pamięć i Solidarność, 2021. Ten artykuł można pobrać i wydrukować w niezmienionej formie  
(podając źródło) jedynie w celach edukacyjnych i niekomercyjnych: www.hi-storylessons.eu 4 

jej nie stracić, nawet jeśli brakowało mu kompetencji. Tej samej pokusie ulegli 

także koledzy Woodwarda z British Museum. Grupa ekspertów pod kierunkiem profe-

sora anatomii Graftona E. Smitha zrekonstruowała czaszkę mającą cechy zarówno 

człowieka, jak i małpy z rzędu naczelnych. Jej wiek oszacowano na mniej więcej 500 

tysięcy lat. Następnie zaprezentowano światu dowód na istnienie Eoanthropus 

dawsoni (pierwszy człon nazwy oznacza „człowieka jutrzenki”), stanowiącego pośred-

nie ogniwo między Homo sapiens a hominidami. Odkrycie wzbudziło tak wielki  

entuzjazm zwolenników teorii Darwina, że na naukowców wątpiących w jego praw-

dziwość spadały gromy nie tylko w prasie naukowej, lecz także popularnej. W 1924 r. 

król Jerzy V nadał Woodwardowi tytuł szlachecki. Dopiero gdy „odkrywca” zmarł, 

uczeni odważyli się na ponowne badanie czaszki. 

W 1948 r. prof. Joseph Weiner, oglądając pod bardzo mocnym mikroskopem zęby 

umocowane w żuchwie, zauważył, iż zostały spiłowane, tak by nie przypominały 

małpich. Pomagający mu geolog Kenneth Oakley na podstawie testów chemicz-

nych określił wiek znaleziska na 620 lat. Aby je postarzyć, zęby moczone były  

w dichromianie potasu. Jak się także okazało, jego fragmenty pochodziły od kilku 

„dawców”. Dopiero w 1953 r., po opublikowaniu tych rewelacji na łamach „Bulletin  

of the British Museum”, wszystkich zainteresował ów człowiek, który dostarczył  

fragmenty czaszki do British Museum. Wówczas odkryto, że bogaty prawnik  

  

Geolog K. Oakley  

(po lewej) i L. Parsons 

(po prawej) oglądają 

fragment żuchwy  

„człowieka z Piltdown” 

(Eoanthropus dawsoni), 

Londyn, 1949 r. 



 

 

 

 

© Instytut Europejskiej Sieci Pamięć i Solidarność, 2021. Ten artykuł można pobrać i wydrukować w niezmienionej formie  
(podając źródło) jedynie w celach edukacyjnych i niekomercyjnych: www.hi-storylessons.eu 5 

Charles Dawson lubił w czasie wolnym parać się fałszerstwami, preparując doku-

menty, starożytne statuetki, a nawet fałszywe kości dinozaurów. 

Potrzeby portfela 

Na konferencji prasowej dla mediów zaprezentowano część z 62 brulionów, które 

wódz III Rzeszy miał własnoręcznie wypełnić zapiskami. Jeszcze przed tym o znalezi-

sku dyskretnie powiadomiono największe zagraniczne tytuły prasowe, między innymi: 

„Time”, „Newsweek”, „Paris Match”, „El País”. Złożyły one wydawcy „Sterna” oferty  

zakupienia prawa do przedruku. Redakcja pisma uzasadniała prawdziwość odkrycia 

analizą grafologiczną oraz opiniami szanowanych historyków: Amerykanina Gerharda 

Weinberga i brytyjskiego autora biografii Hitlera Hugh Trevora-Ropera, odmawiała  

natomiast ujawnienia, od kogo pozyskała dzienniki. Szaleństwo trwało dwa tygo-

dnie, aż do oświadczenia ekspertów Federalnej Policji Kryminalnej RFN. Poddali 

oni standardowym badaniom papier z brulionów oraz atrament, jakim spisano  

notatki. Jak ustalili, papier wyprodukowano w 1954 r., atrament zaś w roku 1982. 

Samo fałszerstwo nazwano „prostackim”. 

Wybuchł ogromny skandal. Redaktor naczelny „Sterna” Peter Koch musiał podać się 

do dymisji, a policja i dziennikarze zaczęli dochodzić, kto naprawdę był autorem 

dzienników Hitlera. Jak się okazało, redakcję „Sterna” wyprowadził w pole miesz-

kający w Stuttgarcie uciekinier z NRD Konrad Kujau. Od lat żył on z handlu  

pamiątkami po III Rzeszy, a że zapotrzebowanie na nie było ogromne, nauczył się 

sztuki fałszerskiej. Udawało mu się podrabiać między innymi sposób malowania  

Hitlera, jego podpis, a z czasem też listy. Na jaw wyszło wówczas, że był on autorem 

większości rysunków i obrazów, jakie znalazły się w wydanym w RFN albumie Adolf 

Hitler. Nieznany artysta. 

Oprócz polityki, chęci zdobycia sławy lub przekonania innych do swoich racji 

najczęstszym powodem fałszerstw jest to, że można na nich zarobić. Oto  

25 kwietnia 1983 r. niemiecki tygodnik „Stern” ogłosił sensacyjną wiadomość  

o odnalezieniu prywatnych dzienników Adolfa Hitlera. 



 

 

 

 

© Instytut Europejskiej Sieci Pamięć i Solidarność, 2021. Ten artykuł można pobrać i wydrukować w niezmienionej formie  
(podając źródło) jedynie w celach edukacyjnych i niekomercyjnych: www.hi-storylessons.eu 6 

Po latach ćwiczeń porwał się w końcu na napisanie prywatnych dzienników Führera. 

Pierwsze bruliony zaoferował stałemu klientowi, kolekcjonerowi Fritzowi Steiflowi.  

Ten przekonany, iż ma w ręku odkrycie stulecia, skontaktował się z dziennikarzem 

„Sterna” Gerdem Heidemannem. Kujau wymyślił wówczas historię, że dzienniki  

ewakuowano z Berlina w samolocie, który spadł koło Drezna 21 kwietnia 1945 r.  

Po wojnie pozostawały w rękach generała z NRD, który w końcu postanowił je  

spieniężyć. Sam Kujau podawał się za pośrednika, mającego szerokie kontakty  

w Niemieckiej Republice Demokratycznej. Po kilku rundach negocjacji szefostwo 

„Sterna” zapłaciło za dzienniki aż 9,3 miliona marek. Pieniądze przekazano, gdy  

grafolodzy porównali pismo z brulionów z listem Hitlera. Poniewczasie okazało się,  

że próbka listu, którą otrzymali, była jednym z licznych „dzieł" Kujaua. Po zamknięciu 

śledztwa w 1984 r. zarówno fałszerza, jak i dziennikarza Heidemanna skazano na  

4,5 roku więzienia. Temu drugiemu udowodniono oszukanie macierzystej redakcji  

i zagarnięcie dla siebie części honorarium, jakie miał otrzymać Kujau. Natomiast  

całości wypłaconej przez „Sterna” sumy nigdy nie odnaleziono. Najbardziej jednak  

rozczarowująca okazała się treść rzekomych dzienników Hitlera. Pełno w nich  

  Konferencja prasowa w kwietniu 1983 r. Za stołem siedzi m.in. redaktor  

naczelny „Sterna” Peter Koch, który podał się do dymisji po ujawnieniu  

fałszerstwa. W tle okładka czasopisma (widoczna także na zdjęciu  

po prawej) z sensacyjnym tytułem Hitlers Tagebücher entdeckt  

(pol.: „Odkryto pamiętniki Hitlera”). 

 



 

 

 

 

© Instytut Europejskiej Sieci Pamięć i Solidarność, 2021. Ten artykuł można pobrać i wydrukować w niezmienionej formie  
(podając źródło) jedynie w celach edukacyjnych i niekomercyjnych: www.hi-storylessons.eu 7 

banalnych uwag o niczym, a całe akapity to fragmenty oficjalnych wystąpień Führera, 

które Konrad Kujau po prostu przepisał. Co należy uznać za szczęśliwy zbieg okolicz-

ności, bo w przeciwieństwie do Protokołów Mędrców Syjonu to fałszerstwo  

zaszkodziło jedynie nielicznym osobom, zaślepionym przez chciwość. 

Redakcja: Anna Kaniewska 


