Kiedy wielu ludzi mocno uwierzy w jakiś fałsz, wówczas oszustwo zaczyna żyć własnym życiem i pojawia się groźba, że nie tylko zmieni ono przeszłość, lecz także ukształtuje przyszłość.

Historia to nie tylko fakty – bywa też pełna fałszerstw i manipulacji, które przez lata uznawano za prawdę. Artykuł Przeszłość Zmanipulowana Andrzeja Krajewskiego pokazuje trzy słynne przykłady oszustw: antysemickie Protokoły Mędrców Syjonu, „człowieka z Piltdown” oraz fałszywe dzienniki Hitlera. Dlaczego warto o nich mówić w szkole? Bo uczą, jak łatwo ludzie wierzą w podrobione źródła i jak ważne są krytyczne myślenie oraz analiza materiałów historycznych. To gotowy punkt wyjścia do lekcji o manipulacji w historii i o tym, jak chronić uczniów przed dezinformacją dziś.

Scenariusz lekcji Dezinformacja a ludobójstwo Łukasza Migniewicza pokazuje, jak manipulacja historią, propaganda i fałszywe źródła wpływały na społeczeństwa. Autor proponuje różnorodne metody pracy: ćwiczenie „głuchy telefon”, analizę studiów przypadku w grupach oraz dyskusję sokratejską, które angażują uczniów i uczą krytycznego myślenia. Dzięki temu nauczyciele mogą w bezpieczny sposób poruszać trudne tematy, takie jak antysemityzm, rasizm i zaprzeczanie ludobójstwu.